Motion till Kyrkomötet
Stiftsprostar

Mot 2005:38

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram uppdrag och riktlinjer för stiftprostar samt ta fram formuleringar för skrivning i kyrkoordningen om stiftsprostar.

Motivering

Som svar på en motion om att införa hjälpbiskopar i stiften gavs svaret att hjälpbiskop inte är en ordning förenlig med Svenska kyrkans tradition.

Anledning till motionen var biskoparnas tillsynsansvar enligt kyrkoordningen 8 kap. 2 § som i praktiken innebär att biskopen skall visitera församlingarna. Enligt kyrkoordningen är detta en viktig del av stiftets verksamhet vilket innebär en stor arbetsbelastning för en biskop, även om biskopen kan uppdra åt kontraktsprostarna att visitera i biskopens ställe. Risken finns att biskopens uppgift i stiftet kommer i skymundan trots att dessa uppgifter är av väsentlig art, inte bara för stiftet utan också för hela kyrkan. Biskopens centrala roll bör få framträda tydligare i vår episkopala kyrka.

Tanken att hitta modeller för hur biskopen skall kunna utöva sitt tillsynsansvar finns bl.a. i Göteborgs stift där en form av kontraktsvisitationer prövas. En god modell, men risken finns att biskopens insyn i de lokala församlingarna inte kommer till sin rätt. Att överlåta en stor del av detta åt kontraktsprostarna kan innebära att kontraktsprostarna får uppdrag som tar alltför mycket tid att utföra utöver sin ordinarie tjänst.

När det nu inte verkar vara möjligt att göra fler och därmed mindre stift, samt inte möjligt att införa hjälpbiskopar, kunde en ny prästtjänst kunna införas med uppgift att i biskopens ställe möjliggöra församlingsvisitationer och med stiftets hjälp och på uppdrag av biskopen hantera församlingsinstruktionerna i ett bestämt geografiskt område.

Församlingsinstruktionerna skall enligt kyrkoordningen vara det verktyg som möjliggör kontakten mellan en församling och dess stift och biskop. Domkapitlet skall godkänna församlingsinstruktionen som en församling framställer tillsammans med stiftet. Församlingen skall sedan arbeta efter denna instruktion och biskopens tillsyn av församlingen skall ske i enlighet med den instruktion som domkapitlet har godkänt.

Det är idag inte tidsmässigt möjligt för biskopen att utöva sitt tillsynsansvar och visitera församlingarna med tanke på församlingsinstruktionen. Det är inte heller rimligt att lägga detta ansvar på kontraktsprostar eller på stiftsmedarbetare. Någon måste leda arbetet och det är en person som också ämbetsmässigt har samhörighet med biskopen. Det bör vara någon som står endast under biskopen och på dennes uppdrag utför tillsynsansvaret med församlingsinstruktionen som verktyg.

Därför bör en eller flera tjänster som stiftsprost införas i Svenska kyrkan för att hantera detta nya medel med församlingsinstruktionen som Kyrkomötet har antagit.

Biskoparna kan idag införa dylika tjänster, men det är väsentligt att dessa tjänster liksom biskopars och kyrkoherdars tjänster får en egen skrivning i kyrkoordningen eftersom uppdraget skall vara av speciell art.

Träslövsläge den 29 juni 2005

Karl-Gunnar Svensson